دکوراسیون داخلی و روانشناسی: زندگی شاد

0
خانه مکان امن ماست؛ جایی که از هیاهو و مشغله‌های بیرون به آن پناه می‌بریم. برای دوری از دغدغه‌های کاری، مشغله‌های اجتماعی، سروصدا و … به آسایش در خانه و سپری کردن اوقاتی خوش در کنار خانواده امید داریم. طراحی داخلی و چیدمان دکوراسیون خانه در ایجاد این حس امنیت و راحتی افراد خانواده نقش بسزایی دارد. سبک خانه‌ی ما، در یک نگاه شخصیت ما را نیز به نمایش می‌گذارد. برای داشتن یک خانه‌ی راحت و زیبا و آرامش‌بخش در گام نخست، باید علایق خود و سایر افراد خانواده را بهتر بشناسیم. علاوه بر این در چیدمان و انتخاب رنگ‌ها باید آگاهانه عمل کنیم تا تأثیر مثبتی بگیریم.  
دکوراسیون داخلی و روانشناسی: همه‌چیز برای اوقاتی خوش در خانواده

حس خوب در خانه بودن 

خانه‌ی شما معرف شخصیت شماست. در طراحی داخلی آن نباید سهل‌انگاری کرد. فضای خانه باید راحت باشد. همان طور که چیدمان تک رنگ و خالی از جزئیات شخصی، می‌تواند باعث ایجاد حس رخوت و کسالت شود؛ در عین حال، اگر خانه را پر از وسایل تزئینی و گران‌قیمت کنید، مدام در اضطراب خواهید بود که کسی با چیزی برخورد کند، وسیله‌ای بیفتد و چیزی بشکند. پس میانه رو باشید. با استفاده از کاغذ دیواری و رنگ مناسب، می‌توانید بسیاری مشکلات داخلی یک فضا را بر طرف کنید. به طور مثال، با در نظر گرفتن اینکه سقف کوتاه احساس آرامش و امنیت منتقل می‌کند و سقف بلند فضا را دل‌باز و لوکس نشان می‌دهد، فضاسازی کنید. 

 

جادوی رنگ‌ها

ما به شکل ذاتی به زیبایی گرایش داریم. رنگ‌ها در درک ما از زیبایی نقش مهمی دارند و در احساسات ما به طور ناخودآگاه و خودآگاه تأثیر می‌گذارند. اگر می‌خواهید در خانه احساس سرزندگی کنید و کودکان شادی داشته باشید، باید در انتخاب رنگ محیط دقت بیشتری به خرج دهید. در روانشناسی، انتخاب رنگ یکی از چالش‌های مهم است. اما وقتی از هماهنگی رنگ‌ها صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط نزدیک بودن رنگ‌‌مایه‌ها نیست. از رنگ‌های متضاد نیز استفاده کنید و شاهد تأثیر شگفت‌انگیز آن باشید. طیف رنگ‌ها و تضاد میان رنگ‌های مکمل را دست‌کم نگیرید. البته تمام فضا را نیز پر از رنگ نکنید، زیرا بسیار شلوغ به نظر می‌رسد. اما وقتی رنگ‌های تند را در کنار رنگ روشن به‌کار ببرید، می‌توانید شاهد ایجاد یک نظم بصری دلپذیر باشید. تأثیری که رنگ‌های تند به روی رنگ سفید و کرم یا به طور کلی رنگ‌های خنثی ایجاد می‌کنند، وجدآور است. پس به‌خاطر داشته باشید، بازی هوشمندانه با رنگ‌ها می‌تواند جادو کند.
 

دکوراسیون داخلی و روانشناسی: همه‌چیز برای اوقاتی خوش در خانواده

 معتدل باشیم

اولین هدف چیدمان داخلی، خلق حس رضایت‌مندی در ماست؛ و بدون شک محیط ما، محدودکننده و شکل‌دهنده ی رفتار ماست. لوازم گران و لوکس، شاید در فروشگاه زیبا به نظر برسند، اما باید به خاطر بسپاریم که قرار است این لوازم در محیط زندگی ما خوب و کارآ باشند. وسایل خانه و محل کار ما باید هماهنگ باشند و در کنار هم جلوه‌ی زیبایی خلق کنند. وسایل نامتجانس باعث شلوغی و کوچک نشان دادن فضا می‌شوند و علاوه بر آن احساس ناخوشایندی منتقل می‌کنند. اما این بدین معنا نیست که همه‌ی اسباب و ادوات را از یک جنس و طرح انتخاب کنیم. مثلا استفاده از لوازم یک دست چوبی و یا فلزی،  فضای سرد و کسلی را به وجود می‌آورند. اما تلفیق این دو با هم می‌تواند به نتایج بهتری بیانجامد. خانه‌ای که از یک طرح در همه جای آن استفاده شده باشد، خسته‌کننده به نظر می‌رسد. از طرف دیگر طرح و سبک‌های ناهمگون نیز با القای حس بی نظمی به عدم تعادل محیط منجر می‌شود. پس بهتر است از زیاده‌روی بپرهیزید. برقراری تعادل، راز داشتن یک خانه‌ی زیبا و دل‌انگیز است. بهترین راه‌ حل، استفاده‌ی به جا از وسایل و تلفیق شیوه‌های مناسب است. 

دکوراسیون داخلی و روانشناسی: همه‌چیز برای اوقاتی خوش در خانواده
 

همه چیز به علایق و سلایق شما بستگی دارد 

لازم نیست برای داشتن محیطی تماشایی، شاد و راحت زیاد هزینه کرد. با کمترین امکانات نیز می‌توان تغییرات بزرگی داد. مثلا استفاده از گل‌های آپارتمانی باعث ایجاد شادابی و سرزندگی می‌شود. الهام گرفتن از طبیعت برای داشتن خانه‌ای خوشایند بهترین روش است. اختصاص دادن یک دیوار ، بالای شومینه یا یک میز به قاب عکس‌های خانوادگی، خاطرات و اوقات خوش را برایتان زنده‌ نگه‌می‌دارد. یک کتابخانه و یا یک گوشه‌ی دنج کمک می‌کند تا در خلوت، زمانی را برای مطالعه بگذارید. اگر در خانه نوازنده‌‌ی سازی دارید، از آلات موسیقی در طراحی داخلی استفاده کنید؛ و یا اگر خانواده‌ای علاقه‌مند به فیلم دیدن و شنیدن موسیقی هستید، سینمای خانگی بسازید و با سیستم‌های صوتی مدرن و یا یک گرامافون قدیمی دور هم موسیقی بشنوید. در نهایت به خاطر داشته باشید، دکوراسیون خانه‌ی شما باید برآیندی از سلیقه و علایق شخصی شما باشد.
 

دکوراسیون داخلی و روانشناسی: همه‌چیز برای اوقاتی خوش در خانواده
  
دکوراسیون داخلی و روانشناسی: همه‌چیز برای اوقاتی خوش در خانواده

 همه چیز در دسترس

آشپزخانه را طوری بچینید که امکان دسترسی به وسایل آسان باشد. بتوانید با خیال راحت در آن آشپزی کنید و اگر فضای مناسب در اختیار دارید با آرامش خاطر در آن غذا بخورید. روی میز را با گل تزیین کنید. از شلوغ کردن آشپزخانه با وسایل بپرهیزید، زیرا در این صورت بیشتر احساس سردرگمی خواهید داشت. همواره اهمیت نور را به خاطر داشته باشید و سعی کنید در طول روز از نور طبیعی بیشترین بهره را ببرید. 

دکوراسیون داخلی و روانشناسی: همه‌چیز برای اوقاتی خوش در خانواده
  
دکوراسیون داخلی و روانشناسی: همه‌چیز برای اوقاتی خوش در خانواده

 باید و نبایدهای اتاق خواب

تقریبا یک سوم از عمر خود را در خواب سپری می‌کنیم. این زمان خود نشانگر اهمیت فضای اتاق خواب خواهد بود. چیدمان این فضای خصوصی باید متناسب با شخصیت هر فرد صورت بگیرد. اتاق‌خواب مناسب دارای پنجره است و از نور طبیعی بهره می‌برد؛ اما میزان ورود نور را باید با پرده یا کرکره و … کنترل کرد. وجود نور و صدا نباید به‌گونه‌ای باشد که خواب ما را مختل کند. پرده‌های دو لایه که یکی بسیار نازک است و نور را به خوبی رد می‌کند و باعث گرم شدن فضا می‌شود، با یک پرده‌ی ضخیم که در هنگام نیاز از ورود هر گونه نور خودداری می‌نماید، می تواند بسیار مفید باشد. در این صورت میز تحریر بهتر است زیر پنجره باشد و آینه و میز آرایش در نقطه مقابل پنجره قرار گیرد. تخت خواب به دلیل نکات ایمنی نباید در کنار پنجره باشد و بهتر است از نصب تابلو بالای آن نیز خودداری کرد. در عوض می‌توانیم از تصاویر و عکس‌های شخصی‌ برای صمیمی‌تر شدن فضا استفاده کنیم. محل صحیح تخت جایی است که به در ورودی دید نداشته باشد و حریم خصوصی ما را به خوبی پنهان نگه‌دارد. 
 منبع : خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد